جستجو در بیتفا
  • وضع قانون دریافت مالیات از سود سهام گذاری کریپتو
  • دریافت مالیات از سودهای کریپتویی مانند سود بازار سهام
  • عواقب وضع قانون جدید اخذ مالیات از سود سهام گذاری کریپتو
  • جمع بندی
برنامه آمریکا برای دریافت مالیات از سود استیکینگ

برنامه آمریکا برای دریافت مالیات از سود استیکینگ

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
۵ دقیقه
۱
۷۲۶
توسط :
مبین رزمخواه

بر اساس حکم جدید مقامات ارشد مالیاتی آمریکا، سرمایه‌گذاران کریپتویی در این کشور باید سود حاصل از سهام گذاری (Staking) ارزهای دیجیتال را به عنوان درآمد ناخالص به سازمان مالیاتی گزارش کنند. در 31 جولای، قوانین جدیدی در حوزه مالیات بر سود حاصل شده از فعالیت در بازار کریپتو طراحی شده است که نشان می‌دهد آمریکا و سازمان‌های مالیاتی این کشور عزم خود را برای دریافت سهمی از سود فعالان بازار ارزهای دیجیتال جزم کرده‌اند. اما این مسئله باعث فرار سرمایه‌گذاران از بازار کریپتو نخواهد شد؟ در این مقاله سعی داریم به این سؤال پاسخ دهیم، به ابعاد مختلف قانون جدید دریافت مالیات از سود سهام گذاری کریپتو که در آمریکا تصویب شده است بپردازیم و تأثیر آن بر بازار را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

وضع قانون دریافت مالیات از سود سهام گذاری کریپتو

در قوانین جدیدی که تحت عنوان قانون 14-2023 توسط سازمان مدیریت درآمد داخلی آمریکا وضع شده است؛ همه افراد باید هرگونه سودی که از طریق خرید، فروش و یا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند را به نهادهای نظارتی گزارش کنند و بابت هر کدام مالیات بپردازند.

با استفاده از قوانین جدید، نهادهای مالیاتی ایالات متحده می‌توانند از درآمد ناخالص افراد در بازار رمز ارزها نیز مالیات کسب کنند. درآمد ناخالص شامل هر نوع سود و منفعتی است که در قالب‌های مختلف می‌تواند به فرد برسد. این سود می‌تواند در فرم پول، دارایی، خدمات و یا حتی سود ناشی از سهام گذاری باشد.

این قوانین جدید در مورد تمامی افرادی اعمال می‌شود که هر نوع رمز ارزی را در شبکه‌های سهام گذاری بلاکچینی به منظور دریافت سود قفل کرده‌اند. با این روش همه افراد، چه آن‌هایی که مستقیماً اقدام به سهام گذاری کرده‌اند و چه آن‌هایی که این کار را از طریق یک صرافی متمرکز انجام داده‌اند باید مالیات سودی که به دست آورده‌اند را پرداخت کنند.

بر اساس قوانین جدید، ارزش دلاری سود به دست آمده از هر فرایند سرمایه‌گذاری باید در درآمد سالانه افراد لحاظ شود و در زمان دریافت مالیات جزو دارایی‌های فرد شمرده شود. ارزش سود به دست آمده زمانی محاسبه می‌شود که فرد به سود کسب شده تسلط و دسترسی کامل پیدا کند. منظور از دسترسی کامل این است که فرد باید بتواند سودهای حاصل شده را بفروشد، به دارایی‌های دیگر تبدیل کند و یا حتی قصد داشته باشد آن‌ها را از بین ببرد.

دریافت مالیات از سود استیکینگ

در گذشته سازمان مدیریت درآمد داخلی آمریکا دریافت مالیات از درآمد و سود شرکت‌های استخراج کننده ارزهای دیجیتال را به تصویب رسانده بود اما تا کنون برنامه‌ای برای دریافت مالیات از سود سهام گذاری ارزهای دیجیتال نداشت. لازم به ذکر است که در سیستم جدید مالیاتی، دارایی‌های دیجیتال تا زمانی که به منظور دریافت پاداش در بلاکچین قفل باشند شامل مالیات نمی‌شوند. اما زمانی که فرد اقدام به برداشت سود خود کند باید مالیات آن را بپردازد. این روش به نوعی مانند روش دریافت مالیات از سود به دست آمده از بازار سهام است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.

 

دریافت مالیات از سودهای کریپتویی مانند سود بازار سهام

متود جدیدی که توسط سازمان درآمد داخلی آمریکا طراحی شده مشابه سیستم دریافت مالیات از سود حاصل شده در بازار سهام است. تا زمانی که مالک یک سهم باشید نیاز نیست مالیاتی بابت آن بپردازید؛ اما زمانی که آن را به فروش برسانید باید سهم دولت را پرداخت کنید! چنین روشی نشان می‌دهد که بلاکچین‌های اثبات سهام توانسته‌اند خود را به نوعی هم رده با بازار سهام آمریکا در زمینه وضع قوانین برای نهادهای نظارتی تعریف کنند.

نکته قابل توجه این است که این قوانین جدید در شرایطی وضع می‌شود که رفتار سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا با صنعت کریپتو چندان دوستانه نیست. این سازمان تلاش می‌کند تا تمامی ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین را به عنوان اوراق بهادار تلقی کند. این احتمال وجود دارد که دریافت مالیات از سود استیکینگ نیز از سیاست‌های کلان SEC برداشت شده باشد. در ادامه با عواقب وضع قوانین مالیاتی جدید بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

عواقب وضع قانون جدید اخذ مالیات از سود سهام گذاری کریپتو

پرداخت مالیات تحت هر عنوانی برای افراد ناخوشایند است و همه معمولاً وضع قوانین جدید مالیاتی را اتفاقی ناخوشایند تلقی می‌کنند. پس با این اوصاف نظر اکثر سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال نسبت به چنین قوانینی منفی خواهد بود. این قوانین ممکن است باعث شود تا سرمایه‌های کمتری وارد بازار کریپتو و به خصوص بخش سهام گذاری شود. بخش استیکنیگ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بلاکچین‌های اثبات سهام است و ورود سرمایه برای آن یک مسئله حیاتی محسوب می‌شود.

این احتمال وجود دارد که در بازه‌ای کوتاه مدت شاهد افت ورود سرمایه به این بازار باشیم؛ اما مطمئناً تأثیر دراز مدت چندانی در این بخش نخواهد داشت. چراکه به زودی پرداخت مالیات در همه فعالیت‌های کریپتویی به یک امر عادی تبدیل می‌شود و سرمایه‌گذاران ناچار هستند که خود را با قوانین جدید وفق دهند.

دریافت مالیات از سود استیکینگ

اما نگاه دیگری که می‌توان به این قانون جدید داشت این است که با وضع قوانینی مشابه به بازار سهام، بازار ارزهای دیجیتال یک قدم دیگر به بدنه اصلی اقتصاد نزدیک‌تر می‌شود. با چنین دیدگاهی این اتفاق یک حرکت مثبت از سوی قانون گذاران تلقی می‌شود که در نهایت به پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال در سیستم‌های دولتی می‌انجامد. پس برای ادامه حیات صنعت کریپتو چنین قوانینی نیز لازم و ضروری هستند و می‌توانند باعث رشد و پیشرفت سریع‌تر این بازار شوند.

 

جمع بندی

قوانین کریپتویی در ایالات متحده با سرعتی کم در حال شکل گیری هستند. مدتی بود که از طرف فعالان و کارشناسان بازار کریپتو انتقادهای زیادی به دولت وارد بود و همه خواستار تعیین قوانینی شفاف و واضح در حوزه ارزهای دیجیتال بودند. با اینکه قوانین کریپتویی تنها شامل اخذ مالیات نمی‌شوند؛ اما باید توجه داشته باشید که دولت باید ابتدا درآمد خود را از یک بازار تثبیت کند و سپس به قانون‌گذاری و به نوعی صرف هزینه‌های نظارتی برای آن بپردازد. در مجموع و با دیدی کلان می‌توان وضع قانون دریافت مالیات از سود استیکینگ را یک حرکت روبه‌جلو برای صنعت ارزهای دیجیتال دانست که در نهایت می‌تواند به نفع کل جامعه کریپتو باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد