جستجو در بیتفا
  • Royalty در NFT چیست؟
  • چرا باید از روالتی nft ها استفاده کرد؟
  • Royalty در NFT، چه تاثیری در آینده‌ی یک کلکسیون دارد؟ 
  • تعیین میزان royalty در مارکت پلیس‌ nft چگونه انجام می‌شود؟ 
  • آیا حوزه NFT می‌تواند یک منبع درآمد زایی باشد؟
  • میزان Royalty در کالکشن‌های nft، بالاتر باشد بهتر است یا پایین‌تر؟
شاخص royalty در NFT ها چیست؟ کسب یک عمر سود از NFT ها

شاخص royalty در NFT ها چیست؟ کسب یک عمر سود از NFT ها

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
۵ دقیقه
۷
۱,۷۲۱
توسط :
تیم بیتفا

 Royalty در NFT تا پایان عمرتان به شما سود می‌دهد، حتی در صورتی که دیگر حق مالکیت نداشته باشید! این موضوع به چه معنا است؟ فرض کنید که شما یک اثر هنری مانند یک نقاشی را به قصد فروش منتشر کردید و یک کاربر با پیشنهاد قیمتی مناسب، قصد خرید اثر شما را دارد. شما در آن لحظه، با کمی چک و چونه، به قیمتی که هر  دو طرف راضی باشند، هنر خود را به  آن شخص می‌فروشید و مالکیت آن را واگذار می‌کنید. در این حالت، شما دیگر هیچ مالکیتی نسبت به آن اثر هنری ندارید. حال، شخصی خریدار، آن اثر را در یک نمایشگاه هنری بزرگ‌تر به فروش می‌رساند و سود بسیار کلانی از آن به دست می‌آورد اما شما که در اصل خالق آن اثر هنری بوده‌اید هیچ سودی نبردید. این موضوع قطعا نمی‌تواند برای خالق اثر خوشحال کننده باشد، به همین دلیل است که Royalty در حوزه NFT پدیدار شد تا این مشکل را حل کند. 

تا آخر این مقاله با بیتفا همراه باشید تا با Royalty در حوزه NFT ها به صورت کامل آشنا شویم و بتوانیم به عنوان یک هنرمند یا حتی یک کلکسیونر، تا پایان عمر سود کسب کنید.

 

Royalty در NFT چیست؟

به  تعریف بسیار ساده، حق امتیاز NFT یا همان رویالتی NFT ها، درصدی از قیمت فروش یک NFT است که از قبل تعریف شده است و هر بار که اثر آنها دوباره فروخته می شود، به خالق یا مالک اصلی (تاسیس کننده کلکسیون) پرداخت می‌شود. اساسا، این ویژگی به سازندگان اجازه می‌دهد حتی پس از فروش اولیه به کسب سود از کلکسیون NFT خود ادامه دهند. به عبارت دیگر، رویالتی در NFT ها به خالق یا مالک اصلی یک اثر این امکان را می‌دهد تا مادامی که اثرشان فروخته می‌شود، از هر خرید و فروش، درصد مشخصی سود دریافت کنند و با فروش اثر هنری خود، از سود آن محروم نشوند.

Royalty در NFT

 

چرا باید از روالتی nft ها استفاده کرد؟

حق امتیاز NFT راهی آسان و بدون دردسر برای حفظ درآمد از کار هنرمندان است که نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر، بهای کمتری به آنها پرداخت می‌شود.

حق امتیاز NFT فرصتی عالی است که هنرمندان، توسعه دهندگان بازی و خالقان محتوا می‌توانند از سود حاصل از فروش ثانویه بهره ببرند، سودی که قبلاً هرگز به این شکل در دسترس آنها نبوده است. یک هنرمند می‌تواند به راحتی به اندازه‌ی یک سوپراستار ورزشی یا موسیقی بر اساس محبوبیت خود دستمزد دریافت کند. عادلانه است که آنها نیز از فروش ثانویه‌ی کار خود بهره ببرند.

یکی دیگر از امکانات جالب در مورد NFT ها این است که توکن می‌تواند به فروش برسد اما حق نسخه برداری زیربنایی نزد سازندگان یا همان خالقان باقی می‌ماند. سازندگان اکنون حتی می‌توانند درصدی از حقوق خود را به دیگران نیز بفروشند.

مالکان جدید همچنین می‌توانند از حق امتیازی که برای NFT ها به دست می‌آورند به دلیل حقوقی که اکنون دارند استفاده کنند. البته همه‌ی مارکت پلیس‌ها این اجازه را نمی‌دهند، اما پلتفرم اخیرا راه اندازی شده‌ای به نام Bluebox یک نمونه است که این امکان را فراهم کرده است.

 

Royalty در NFT، چه تاثیری در آینده‌ی یک کلکسیون دارد؟ 

حوزه NFT امکان درآمدزایی بسیار گسترده‌ای برای معامله‌گران بازار خود دارد و هر روزه حجم بالایی نقدینگی در بازار ان اف تی معامله می‌شود. در این بازار معامله گران سودهای خیلی زیادی کسب می‌کنند و این عادلانه نیست اگر خود خالقین این کالکشن‌ها از این سود بهره نبرند. ظهور NFT ها منبع درآمدی قابل اعتمادی را برای سازندگان کالکشن فراهم کرده است و آنها را قادر می‌سازد تا به حرفه‌ی خود ادامه دهند و همین موضوع باعث افزایش انگیزه برای ساخت کلکسیون‌های NFT می‌شود که هر روز این بازار را جذاب‌تر از قبل می‌کند.

به وجود آمدن رویالتی در NFT ها و جذب شدن کاربران و کلکسیونرهای بیشتر، آینده‌ای قوی‌تر از امروز برای NFT ها پیش‌بینی می‌شود. به طور کلی، آینده NFT ها بسیار هیجان انگیز و پر از پتانسیل است.

 

تعیین میزان royalty در مارکت پلیس‌ nft چگونه انجام می‌شود؟ 

حق امتیاز خالق معمولاً 2.5 تا 10 درصدی از قیمت فروش است و به خالق NFT پرداخت می شود. البته، درصد royalty در nft توسط سازنده یا همان مالک اصلی اثر تعیین می‌شود و معمولا در زمان ایجاد کالکشن تنظیم می‌شود. درصد royalty در nft می تواند بسته به نوع اثر یا خواسته‌ی مالک اثر متفاوت باشد اما معمولا بین 2.5 تا 10 درصد تعیین می‌شود چرا که این درصد معقول‌تر است.

رویالتی در NFT ها

 

آیا حوزه NFT می‌تواند یک منبع درآمد زایی باشد؟

حوزه NFT به دلیل فرصت‌های متعددی که دارد توجه زیادی را به خود جذب کرده است و روزانه 30 میلیون دلار نقدینگی در این بازار معامله می‌شود. هر بازاری که نقدینگی بالایی در آن وجود داشته باشد بیشک می‌تواند درآمدزایی خوبی را برای مخاطبین ایجاد کند. با  توجه به فرصت‌هایی از جمله رویالتی که در این بازار وجود دارد، امکان درآمدزایی در این بازار بسیار گسترده است اما متاسفانه در ایران توجه زیادی به این حوزه نشده است. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با حوزه NFT ها و شروع فعالیت و کسب درآمد از آن پیشنهاد می‌کنم دوره NFT بیتفا را تماشا کنید. (این دوره رایگان شده است!!)

 

برای آشنایی با نحوه معاملات NFT ها پیشنهاد می‌کنم با کلیک بر روی این لینک دوره رایگان بیتفا را مشاهده کنید!!

 

میزان Royalty در کالکشن‌های nft، بالاتر باشد بهتر است یا پایین‌تر؟

طبیعتاً مالک اثر می‌تواند هر درصد حق امتیازی را برای اثر خود تعیین کند اما اگر درصد حق امتیاز یک اثر بالاتر از حد معمول باشد، شانس به فروش رسیدن آن کاهش می‌یابد و کاربران علاقه کمی نسبت به آن نشان می‌دهند. فرض کنید یک مالک، حق امتیاز اثر خود را ۵۰ درصد تعیین کند، حتی اگر این اثر فروخته شود، پس از مدتی و هنگام به فروش رسیدن مجدد آن، شخص خریدار مجبور است که آن را به مبلغ بالاتری قیمت گذاری کند تا خود نیز سود مناسبی به دست آورد، در این حالت، قیمت اثر از ارزش واقعی او بسیار بیشتر می‌شود و خریداران کمی نیز برای آن اثر پیدا می‌شوند. حال این چرخه، آنقدر ادامه پیدا می‌کند و به جایی می‌رسد که قیمت آن اثر بسیار بالاتر می‌رود و شاید حتی کسی پیدا نمی‌شود که قصد خرید آن اثر را داشته باشد. اما در مقابل اگر بسیار پایین باشد انگیزه خالق آن کالکشن را برای ادامه فعالیت کمتر می‌کند و باعث عدم رشد آن پروژه می‌شود. در حالت کلی رویالتی مقداری متعادل باید داشته باشد و عددی بین 2.5 تا 10 درصد می‌تواند متناسب باشد!

البته برخی کالکشن‌های قدیمی مانند کالکشن محبوب CryptoPunks بدون هیچ کارمزدی به عنوان رویالتی قابل معامله در پلتفرم Opensea است.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ۱۱:۵۱
بهزاد
عالی ومفید بود متشکرم
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
ممنون از نظرتون
۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ۱۶:۱۸
کورش
اطلاعات جالبی بود
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
نظر لطف شماست :)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۶:۲۶
الهام گلشنی
عالی بود ممنون
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
خواهش میکنم نظر لطف شماست