جستجو در بیتفا
  • آزادسازی توکن Sui
  • نگرانی‌های موجود در مورد آزادسازی توکن‌های Sui
  • حواشی شبکه Sui همچنان ادامه دارد
شفاف سازی شبکه Sui درباره عرضه توکن‌های بومی آن؛ آیا اتفاق ویژه‌ای در حال رخ دادن است؟

شفاف سازی شبکه Sui درباره عرضه توکن‌های بومی آن؛ آیا اتفاق ویژه‌ای در حال رخ دادن است؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
۳ دقیقه
۰
۱۱۰
توسط :
مبین رزمخواه

چند روز پیش شبکه Sui اعلام کرد که قصد دارد حجم قابل توجهی از توکن‌های خود را آزاد کند. این اقدام با اینکه توسط کاربران این شبکه به تصویب رسیده بود، با انتقاداتی همراه بود‌. امروز شبکه ‌ Sui در یک اظهار نظر رسمی ابهاماتی را در مورد آزادسازی توکن‌های خودش منتشر کرد‌ و درباره عرضه توکن بومی آن توضیحاتی ارائه کرد. آزادسازی توکن‌های قفل شده تقریباً در هر اکوسیستمی که دارای مکانیزم اثبات سهام (PoS) هست رخ می‌دهد و مسئله بسیار طبیعی است. در این مقاله به آزادسازی توکن Sui اشاره می‌کنیم و ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم؛ تا انتهای این متن با بیتفا همراه باشید.

 

آزادسازی توکن Sui

شبکه Sui در پی انتشار سوء تفاهم‌هایی که در مورد عرضه توکن خود آن منتشر شد، اطلاعیه‌ای منتشر کرد و سعی داشت تا توضیحاتی در مورد این اتفاق ارائه کند. در پستی در شبکه اجتماعی X، اکانت متعلق به بلاکچین لایه ۱ به انتقادهای منتشر شده در مورد توکنومیک، توزیع و کنترل توکن SUI پاسخی ارائه کرد.

آزادسازی توکن Sui

در بیانیه منتشر شده، Sui معتقد است که طرح‌های در نظر گرفته شده برای توکنومیک آن پروژه کاملاً سالم هستند و از سرویس‌های معتبر برای مدیریت ذخیره‌سازی توکن‌ها استفاده می‌کند.  این شبکه ادعا می‌کند که توکن‌ها طبق یک برنامه از پیش تعیین‌شده منتشر می‌شوند، آنها برای عموم قابل دسترسی هستند و بنیان‌گذاران آن نمی‌توانند خزانه‌داری یا توکن‌های تخصیص یافته به سرمایه‌گذاران، از جمله ذخایر متعلق به جامعه را کنترل کنند.

همچنین در این پست اعلام شد که بنیاد Sui کیف پول اصلی را مدیریت می‌کند که توکن‌های قفل شده را در خود نگه می‌دارد. همچنین مطرح شد که توکن‌های قفل شده تحت شرایط خاص منتشر می‌شوند. نسخه‌های مختلف توکن از پروژه‌های مختلفی از جمله توسعه زبان برنامه‌نویسی Move، بهبود امنیت شبکه، هکاتون‌ها و کمک هزینه‌های توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌کنند.

این بنیاد همچنین توضیح داد که جوایز سهام‌گذاری شامل مشتقات سهام و کمیسیون‌های شبکه است که همه آنها به جامعه بازگردانده می‌شوند.

این توضیحات برای کارشناسان قانع کننده نبود و در پستی نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرد. در ادامه به یکی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

 

نگرانی‌های موجود در مورد آزادسازی توکن‌های Sui

با وجود توضیحات ارائه شده بنیاد Sui، جاستین بونز (Justin Bons) از سایبر کپیتال نگرانی خود را در مورد دارایی‌های توکن تیم Sui ابراز کرد. بونز پیشنهاد کرد که بنیان‌گذاران ممکن است بخش قابل توجهی از توکن‌های سهام را کنترل کنند، که خطر تمرکز را به همراه دارد، و او خواستار شفافیت و پاسخگویی بیشتر از سوی Sui شد. در تصویر زیر پست بونز مرتبط با این اتفاق را مشاهده می‌کنید:

آزادسازی توکن Sui

از سوی دیگر، Sui ادعاهای بونز را رد می‌کند و گفته است که اطلاعات مرتبط با همه توکن‌ها، خواه توزیع شده باشند یا نباشند، مطابق با استانداردهای قانونی و نظارتی تحت نظارت ارائه دهندگان خدمات نگهبانی معتبر مانند BitGo، Anchorage و Coinbase Prime مدیریت می‌شوند و اطلاعات مرتبط با آن به صورت شفاف منتشر می‌شوند.

اما با این وجود بونز ادعای شفافیت شبکه Sui را به چالش کشید و از آنها خواست که عرضه توکن را دقیق اعلام کنند و ثابت کنند که بنیان‌گذاران نمی‌توانند آن‌ها را جابه‌جا کنند یا به آن دسترسی داشته باشند.

بونز معتقد است که ارائه اطلاعات نادرست از وضعیت توکن ادعاهای شفافیت را تضعیف می‌کند. شفافیت واقعی به شواهد روشنی نیاز دارد که نشان دهد توکن‌های اختصاص‌داده‌شده ایمن نگهداری می‌شوند و نمی‌توان آنها را دست‌کاری کرد.

 

حواشی شبکه Sui همچنان ادامه دارد

در سپتامبر ۲۰۲۳، شبکه Sui ورود به وب ۳.۰ را برای کاربران در برنامه‌های خود با ورود دانش صفر (Zero Knowledge) از طریق Google، Facebook و Twitch ساده کرد. از زمان راه‌اندازی، شهرت زیادی برای مدیریت حجم تراکنش‌های بالا و در عین حال حفظ کارمزدهای پایین به دست آورده است و روند موفقی را تا کنون طی کرده است.

با این وجود از زمان انتشار تا کنون این پروژه با چالش‌هایی نیز مواجه بوده است. عرضه اولیه توکن‌ها با کمی حرف و حدیث همراه بود و اکنون آزادسازی توکن‌های قفل شده نیز حاشیه‌هایی ایجاد کرده است.

البته به نظر می‌رسد بنیاد Sui همچنان می‌تواند از پس این اتفاقات بر بیاید و محبوبیت بالایی بین کاربران کریپتویی دارد. در ادامه باید دید این روند رو به رشد به چه نحوی ادامه پیدا می‌کند و شاهد اوج گرفتن مجدد پروژه خواهیم بود یا فروش توکن‌های آزاد شده می‌تواند سد بزرگی برای آن ایجاد کند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد