جستجو در بیتفا
  • توکن غیر مثلی پویا (dNFT) چیست؟
  • تفاوت NFTهای استاتیک با NFTهای داینامیک
  • کاربرد NFTهای استاتیک
  • کاربرد NFTهای داینامیک 
  • کدام دسته برنده میدان خواهد بود؟
  • توکن غیرمثلی پویا(dNFT)  چگونه کار می‌کند؟
توکن غیر مثلی پویا یا dNFT چیست؟

توکن غیر مثلی پویا یا dNFT چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
۷ دقیقه
۱
۴۳۳
توسط :
کامیار جعفریان

اگر صنعت NFTها را به خوبی درک کرده باشید احتمالا جزئیاتی از کاربرد آن‌ها در صنعت متاورس نیز به دست آورده اید.NFTها تصاویر دیجیتالی یا آثار هنری هستند که شما حق خرید و فروش آن‌ها را دارید؛ اما توکن‌ غیرمثلی پویا از جمله NFTهایی است که بحث متحرک بودن و تغییر پذیری را در این صنعت به میدان آورده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حال  توکن غیر مثلی پویا (dNFT) چه کاربردهای دیگری دارد؟ چگونه می‌توان یک یا چند دسته از این مدل NFTها داشت؟ بیتفا در ادامه مقاله به تمامی این سوالات پاسخ کامل را ارائه داده است.

 

توکن غیر مثلی پویا (dNFT) چیست؟

توکن غیرمثلی پویا دسته ای از NFTها هستند که به شکل متحرک فعالیت می‌کنند. توسعه دهندگان و کاربران این صنعت می‌توانند با ویرایش کردن باعث تغییر پذیری dNFTها شوند. این تغییرات بعد از اعمال، به ساختار dNFT ویرایش شده اضافه می‌شود. برای درک ساده‌تر از توکن غیر مثلی پویا، می‌توان به عکس‌های در قالب Gif اشاره کرد. Gifها عکس‌هایی در دنیای Web2 بوده که متحرک و پویا هستند. توکن غیر مثلی پویا (dNFT) نیز شبیه به این دسته از عکس‌ها است.

 بازی‌های بلاکچینی و متاورس نیز مثال خوبی برای درک بهتر صنعت dNFTها هستند. در این بازی‌ها یک آواتار، شی و هرچیز دیگری که درقالب NFT ساخته می‌شود باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که قابل ارتقا و ویرایش باشد. به طور مثال وقتی بازیکن وارد مرحله جدید شده، آواتار او باید ارتقا یابد. ناگفته نماند که این فناوری از سال 2017 تا به امروز وجود داشته است؛ اما با شناخته شدن بیشتر صنعت NFT در دنیا، dNFTها نیز امروزه بیشتر شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته اند.

توکن غیر مثلی پویا

 

تفاوت NFTهای استاتیک با NFTهای داینامیک

برخلاف dNFTها، NFTهای استاتیک یا معمولی قابل تغییر نیستند. این دسته از NFTها بعد از ساخته شدن، در پلتفرم‌های معاملاتی خرید و فروش NFT به فروش می‌رسند. درصورتی که بخواهید تغییراتی در این NFTها ایجاد کنید، موظف هستید تا یک NFT دیگر از ابتدا بسازید. حجم زیادی از توکن‌های غیرمثلثی استاتیک بر بستر شبکه اتریوم و بر اساس استاندارد ERC-721 فعالیت می‌کنند و حجم زیادی از توکن غیر مثلی پویا (dNFT) براساس استاندارد ERC-1155 فعالیت می‌کنند.

ناگفته نماند که استاندارد ERC-1155  ترکیبی از دو استاندارد ERC721 و استاندارد ERC20 است که منعطف و تغییر پذیر بوده و به کمک قراردادهای هوشمند این امکان را برای کاربر فراهم می‌سازد تا تغییرات مورد نیاز را اعمال کند. البته در شبکه‌های دیگر مانند سولانا، بایننس‌کوین و ... نیر استاندارهای مشابه برای ثبت توکن‌های غیرمثلی وجود دارند.

ERC1155 استاندارد

توکن های غیرمثلی استاتیک معمولا برای ثبت آثار هنری در دنیای بلاکچین استفاده می‌شوند. برخلاف dNFTها، توکن‌های غیرمثلی استاتیک به طور دائم در پایگاه داده ساختار بلاکچین ثبت می‌شوند. عده‌ای از تحلیلگران حوزه NFT معتقدند که مزیت NFTهای استاتیک نسبت به dNFTها امنیت بیشتر آنها است. به گفته این دسته از تحلیلگران NFTهای استاتیک سازگاری بیشتری با پروتکل‌ها دارند و ثبت و تایید آنها بسیار راحت‌تر از تایید dNFTها است. در واقع این دسته از NFTها در برابر تقلب و جعل مقاوم تر هستند.

 

کاربرد NFTهای استاتیک

به طور مثال در صورتی که یک سند رسمی مانند شناسنامه، اطلاعات پزشکی، گواهی، سند ملک یا ماشین و ... بخواهند در قالب NFT ثیت شوند، طبیعی است که از NFTهای استاتیک استفاده می‌کنند. مثالی دیگر نیز در حوزه گیمینگ است. به طور مثال ممکن است یک اسلحه، لباس، آواتار یا هرچیز دیگری در بازی‌های بلاکچینی وجود داشته باشد که به عنوان یک نماد شناخته شود و مخاطب نخواهد هیچ موقع تغییراتی در آن ایجاد کند. این دسته نیز جزو NFTهای استاتیک محسوب می‌شوند و تمایلی به استفاده از توکن های غیر مثلی پویا(dNFT) ندارند.

های استاتیکNFT

 

کاربرد NFTهای داینامیک 

dNFTها برای شرایطی مفید هستند که اطلاعات مرتبط با NFT، احتیاج به بروزرسانی در طول زمان را داشته باشند. به طور مثال  دارایی‌های دیجیتالی که نشان دهنده یک شی در دنیای واقعی هستند (مانند خودرو ، دست انسان و ...) میتوانند به عنوان توکن‌های غیرمثلی پویا شناخته شوند. با استفاده از dNFTها ، مالک جدید دارایی می تواند توکن را به هر نحوی که منطقی می‌داند تغییر دهد. توکن های غیرمثلی به نحوی در ساختار بلاکچین طراحی شده اند که از فرمت‌های قابل تغییر برخوردار باشند. این فرمت به صاحب یک dNFT این امکان را می‌دهد که تا زمانی که از مجوزهای لازم برخوردار باشد بتواند تغییرات دلخواه خود را در NFT مورد نظر ایجاد کند.

در یک بازی، dNFTها  می توانند موارد درون بازی را نشان دهد که با پیشرفت یک بازیکن تغییر یا تکامل می یابد. به عنوان مثال، یک شمشیر که به عنوان یک تیغه چوبی ساده شروع می شود، در نهایت می تواند به یک سلاح جادویی قدرتمند تبدیل شود، زیرا بازیکن ماموریت ها را تکمیل می کند و تجربه کسب می کند و هر چه بازیکن پیشرفت بیشتری داشته باشد شمشیر او ارتقا خواهد یافت. این به بازیکنان احساس مالکیت و وابستگی به شخصیت ها و موارد بازی خود را می دهد و بازی را به طور کلی جذاب تر می کند.

یک نمونه  جالب از dNFTها بازی بلاکچینی و محبوب Cryptokitties است، یک بازی محبوب که به بازیکنان اجازه می دهد تا دیجیتال را پرورش، خرید و فروش کنند.این بازی شامل NFT Collection هایی است که مخاطبان میتوانند بعد به دست آوردن بیشتر Kittyها، در آنها تغییراتی اعمال کنند.

 Cryptokitties هایNFT

مثال دیگری ازdNFT ها بازی متاورسی Decentraland است، یک دنیای مجازی که در آن کاربران می توانند زمین های مجازی را خریداری، فروش یا تجارت کنند. داده های مرتبط با هر قطعه زمین (مانند محل و اندازه بسته) می تواند توسط مالک به روز شود و مالک میتواند تغیراتی از قبیل ساخت آپارتمان، فروشگاه هر تولید هر دارایی دیگری را زمین خود داشته باشد.

توکن‌های غیر مثلی پویا را می توان برای برنامه های مختلف، از جمله بازی ها، هنر دیجیتال و غیره استفاده کرد. برخی از محبوب ترین موارد استفاده برای dNFTها شامل هنردیجیتال، دارایی‌های بازی‌ها  و کلکسیون ها است. به عنوان مثال، در دنیای هنر دیجیتال، هنرمندان می توانند همیشه در حال تحول باشند. از آنجا که صنعت متاورس و توکن های غیرمثلی هردو وابسته به صنعت بلاکچین هستند، با افزایش تقاضا برای استفاده از متاورس و NFTها میتوانیم باعث پذیرش بیشتر و جذابیت بیشتر توکن‌های غیر مثلی پویا باشیم. دلیل پذیرش بیشتر به کمک رشد قیمتی ارزهای دیجیتال این است که درآمدزایی کردن از این این صنعت می‌تواند باعث ایده‌ پردازی‌های بیشتر و جذب خلاقیت ها در این زکمینه می‌شود.

 

کدام دسته برنده میدان خواهد بود؟

توکن غیر مثلی پویا (dNFT) هیچ رقابتی با یک توکن غیر مثلی استاتیک ندارد و کاربران بسته به نیاز خود از مزایای هرکدام بهره خواهند برد. تنها نکته قابل توجه رقابیتی این است که از آنجا که dNFTها از ترند صنعت NFTها هستند این امکان وجود دارد که در بولران بعدی هایپ و خبرهای جدید بیشتری را ایجاد کنند.

 

توکن غیرمثلی پویا(dNFT)  چگونه کار می‌کند؟

به صورت کلی نحوه ثبت dNFTها در دنیای بلاکچین ، مشابه NFTهای استاتیک است. اما همانطور که در پاراگراف‌های قبلی توضیح داده شد، توکن غیر مثلی پویا (dNFT) براساس استاندارد ERC-1155 عمل می‌کنند و این استاندارد با مجموعه‌ای از Oracleها (زنجیره تامین داده) ساخته شده است. اوراکل مورد نظر با دنیای خارج از بلاکچین در ارتباط هست و بعد ازدریافت هر داده جدید در خصوص NFTمورد نظر، آن ها را به کمک قراردادهای هوشمند به NFT منتقل می‌کند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد